...
Nadat wij onze hosting hebben geactiveerd op jouw website kun je met deze simpele handleiding gemakkelijk zelf jouw emailadres(sen) beheren in het controlepaneel. Denk hierbij aan het aanpassen van wachtwoorden of aanmaken van nieuwe emailadressen.

In deze handleiding wordt uitgelegd hoe je nieuwe emailadressen aanmaakt en hoe je de instellingen (bijv. wachtwoorden) van bestaande emailadressen kunt wijzigen.


Stap 1

Ga naar het controlepaneel via het webadres https://controlepaneel.effectivedare.nl:8443 . Voer vervolgens in het inlogscherm je inloggegevens in.



Stap 2

Als je bent ingelogd kom je altijd terecht op het scherm met jouw websites en domeinnamen. Om jouw emailadressen te beheren klik je in het linkermenu op ‘Mail’.



Stap 3

Om een nieuw emailadres aan te maken klik je op ‘Emailadres aanmaken.

Wil je de instellingen van een bestaand emailadres wijzigen? Klik dan uit de onderstaande lijst op één van de bestaande emailadressen. Daar kun je de instellingen van Stap 4 naar wens aanpassen.



Stap 4

Tab ‘Algemeen’:

  • Emailadres: vul hier het gedeelte van het emailadres in wat vóór de @ komt te staan. Als je bijvoorbeeld een emailadres wilt aanmaken die info@domeinnaam.nl heet, dan vul je hier alleen ‘info’ in.
  • Kan worden gebruikt om u bij Plesk aan te melden: Als je deze optie aanvinkt zorg je ervoor dat er met dit emailadres en wachtwoord ingelogd kan worden in het controlepaneel met dezelfde rechten als jou.
  • Extern e-mailadres: Hier kun je extern emailadres invoeren (bijvoorbeeld een gmail emailadres) die gebruikt wordt om jouw wachtwoord opnieuw in te stellen in het geval je ooit geen toegang meer hebt tot het bovengenoemde emailadres. Dit is alleen van toepassing als de optie Kan worden gebruikt om u bij Plesk aan te melden‘ is aangevinkt.
  • Wachtwoord: Vul hier het wachtwoord in. Het beleid van de server is ingesteld met een minimale wachtwoordsterkte van Sterk. Sterke wachtwoorden bevatten tenminste het volgende: acht tekens, waarvan één hoofdletter of kleine letter, drie cijfers en één bijzonder karakter (!, @, #, $, %, ^, &, *, ?, _, ~), of één cijfer en twee bijzondere karakters.
  • Genereren en Tonen: Door te klikken op genereren zal het systeem zelf een wachtwoord genereren. Door te klikken op tonen wordt het wachtwoord getoond dat ingevuld is in het veld ‘Wachtwoord’.
  • Bevestig wachtwoord: Vul hier nogmaals het wachtwoord in.
  • Postvak: ‘Standaard grootte (onbeperkt)‘ wilt zeggen dat het emailadres geen specifieke maximum grootte krijgt toegewezen. Let wel op dat je altijd te maken hebt met de maximum opslag van je hostingpakket. Met de optie ‘Andere grootte’ kun je een specifieke maximum ruimte beschikbaar stellen voor dit emailadres. Gebruikelijk is om hier MB of GB te gebruiken.
  • Omschrijving in Plesk: Hier kun je een omschrijving plaatsen voor intern gebruik. Dit wordt zichtbaar in het overzicht met alle emailadressen.

Tab ‘Doorsturen’:

  • Het doorsturen van e-mailberichten activeren: Door dit aan te vinken wordt elke ontvangen email op dit emailadres, doorgestuurd naar andere emailadressen. Deze emailadressen kun je opgeven in het vakje ‘Inkomende berichten naar het volgende e-mailadres doorsturen‘.
  • Geen kopieën van doorgestuurde e-mails afleveren in het postvak van Plesk: Door dit aan te vinken worden de emails na het doorsturen niet bewaard in de inbox van het originele emailadres.
  • Inkomende berichten naar het volgende e-mailadres doorsturenHier vul je de emailadressen in waarnaar de inkomende emails doorgestuurd moeten worden. Je kunt elk adres op een nieuwe regel invoeren, of de adressen d.m.v. spaties, komma’s of puntkomma’s scheiden.

Tab ‘E-mailaliassen’:

E-mailaliassen zijn alternatieve e-mailadressen die zijn gekoppeld aan een primair e-mailadres. Alle mails die naar een e-mailalias worden verstuurd zullen worden ontvangen door het primaire e-mailadres. Emailaliassen hebben zelf geen mailbox.

  • Emailalias: vul hier het gedeelte van het emailalias in wat vóór de @ komt te staan. Als je bijvoorbeeld een emailalias wilt aanmaken die info@domeinnaam.nl heet, dan vul je hier alleen ‘info’ in.

Tab ‘Automatische beantwoording’:

We raden aan om deze functie niet te gebruiken. Het automatisch beantwoorden van emails kun je het beste gebruiken via de ‘Filter’ functionaliteit in de webmail van het besbetreffende emailadres. Daar kun je namelijk nog eventuele filters instellen waarop de automatische beantwoording betrekking heeft.

Heb je alle instelling aangepast naar wens? Klik dan op ‘OK’ of op ‘Toepassen’. Door te klikken op ‘OK’ worden de wijzigingen opgeslagen en ga je terug naar het hoofdscherm. Door te klikken op ‘Toepassen’ worden de wijzigingen ook opgeslagen maar blijf je op het huidig scherm.


Om er zeker van te zijn dat de instellingen werken, raden we altijd aan om een testmail te verzenden vanuit je emailadres(sen) en een testmail te verzenden naar je emailadressen. Hierdoor weet je zeker dat het verzenden en ontvangen van e-mails werkt. Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben? Neem dan contact met mij op via frits@effectivedare.nl of bel/app op 0644081275.

Meer artikelen: